Isolering av skrovsidor

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

13 jan 2005 20:53
Isolering av skrovsidor
Dags att byta isoleringsmatta mellan skrov och garnering. Behöver även ta bort det gamla limmet som verkar ha "kanderat".

Finns det någon som har erfarenhet av lämpliga kemikalier, isoleringsmaterial och tillvägagångssätt?

Jiri Otta
s/y Tabaco Linjett 32
Anders Egerö
26 sep 2006 23:46
Isolering av skrovsidor
även jag har bestämt mig för att ta bort den gamla korken i min L30 och ersätta med något bättre. Vad kom du fram till för material?
Hur mycket bytte du?
Till vilken kostnad?
Vilken typ av lim använde du?
Jag har ett tips om hur man tar bort gammalt kontaktlim, fast det behöver du väl inte längre?

Anders Egerö
Sambal
27 sep 2006 20:10
Isolering av skrovsidor
Hej Anders,

Hela projektet med att byta isolering var en spännande resa.

Att ta bort den gamla mattan var ingen konst. Den hade lossnat av sig själv när limmet hade torkat ihop. Jobbet med at ta bort gammalt lim från skrovsidorna var desto mer krävande. Jag använde både roterande stålborste slipmaskin och dammsugare för att få ren glasfiber från för till akter. Tvätta rent med aceton. Använd rätt skyddsutrustning (overall, gasmask, dammfilter, gasfilter, handskar etc.)annars blir det jobbigt och du börjar slarva. Föreslår också några gymnastiska övningar redan nu, för att vänja kroppen vid omöjliga arbetsställningar.

Jag bytte ut all isolering från förpik till stickkoj. Det gick åt 12 löpmeter 10mm*120cm vit neoprenmatta à ca 60 kr/m. Kuntze på Lindhagensgatan har den och mycket annat på rulle. Lärdomen från projektet var att det lönar sig att lägga ner tid på att malla ut alla utrymmen med brunpapper. Var noga med att få ut alla hörn och kanter, skarva till bitar där det behövs. Fäst pappret noga genom att göra många(V)snitt, vik upp fliken och tejpa över hålet. Rita av konturerna med en tunn penna, inte med fet tusch. Klipp ut och voilá.

Tillskärningen av neoprenmattan gjorde jag på golvet i vardagsrummet med masonitskiva underst för att skona parketten och min relation. Ett uppochnervänt bord för att hålla mallen på plats och vanlig tapetkniv hjälpte mig med resten.

Limmet jag använde är vanligt vattenbaserat kontaktlim från K-Rauta. Det gick åt nästan tre stora byttor. Limmet var den dyraste posten bland utläggen. Rolla på båda ytor (skrov och matta). Låt det torka (flera timmar) tills det inte klibbar. Passa noga in mattan och trampa fast. Var noga här - det hugger direkt. Missar man så... Yllesockor och en del akrobatik får det att sitta utan bubblor. Jag använde skyddsplast på mattans limsida som jag drog undan allteftersom jag passade in den. Det blev faktiskt mycket bra och jag blev skitsnygg på kuppen. Gick ner sju kilo på den "vårrustningen"

Lycka till
Jiri på Tabaco Linjett 32
Anders Egerö
27 sep 2006 23:14
Isolering av skrovsidor

Tack för fin beskrivning. Antar att du sedan gick upp 10 kg efteråt...?

Hur blev resultatet? Har du en varmare och torrare båt?
är den vita mattan fortfarande fräsch?
är det snyggt? Lyser inte den vita mattan väl mycket, jämfört med den bruna korken (eller vad du hade innan)?
Finns det några foton kanske?
Du lade alltså på skyddsplasten när limmet hade torkat "i några timmar".
Ungefär vilken temperatur jobbade du i?
Isolerade du även skrovsidorna under kojerna? Gick det att komma åt överallt?
Isolerade du några ytor som inte var isolerade tidigare?

29 sep 2006 00:04
Isolering av skrovsidor

Varmare båt blev det, men jag var mera ute efter att få bort kondensfukten. Det lyckades över förväntan. Jag har ungefär fem veckors övernattningar i båten varje säsong och det blev tidigare lite muggigt efter några dagar. Det har också blivit en hel del höstsegling och båten känns torr och fräsch.

Hela projektet med isoleringen var inte bara klistra matta. Jag tog bort garneringen i förpik och stickkoj. Slipa, lacka, ett par lager lack när jag ändå höll på och där jag kom åt mm. Den vita mattan syns därför inte alls när garnering, ryggstöd och kojbottnar är på plats. Det enda fria ytan är i salongskojerna när ryggstöden är uppfällda. Jag har numera för vana att tömma fickorna på verktyg när jag går och lägger mig. Det skonar både rygg och matta ;o)

Skulle du behöva så finns det vanlig vinylmatta på rulle. Den valde jag bort mest att pris/prestanda inte kom överens. Tror att meterpriset ligger på ca 200 kronor. Det går att limma vinylmatta på isolermatta och sen skära ut efter mall, men där ungefär tog pedanten i mig slut.

Tack vare mallningen kunde jag effektivt nyttja mattans bredd (110cm). Där jag inte kom åt och där det gick, skruvade jag loss ribbor och annat för att kunna få hela ytor.På så sätt undvek jag en del skarvar som tidigare isolering hade. Det blev alltså matta en bra bit ner under kojerna. Jag ersatte den gamla isoleringen. Inga ytterligare ytor behövde isoleras.

Skyddsplasten som blev över från någon flytt, lade jag på mattans limsida. Den fastnar inte och är bra att ha, om du behöver transportera eller bara flytta mattan. Som sagt tidigare, om det hugger så sitter det, med allt vad det innebär.... Sen var det "bara" att försiktigt dra bort skyddsplasten . Ta lite i taget i början. När du har passat en kant dra undan större yta, följ efter med handen och släta ut.

Arbetstemperaturen har jag själv inte tänkt på. Jag påbörjade slita, riva och slipa i februari. Det var -14C. Med en 500W lampa, dammsugare, slipmaskin och gymnastiska övningar i omöjliga lägen blev det ganska behaglig arbetstemperatur. Fleecekalsonger, tröja och knäskydd under dammoverallen var nödvändig basutrustning på den färden. Mattan limmade jag fast efter sjösättningen under maj månad. Det var behagliga 19C och lättvädrat.

Resultatet blev lysande, jag är faktiskt mycket nöjd själv.
Och självklart har jag tagit igen midjemåttet

Hils
Jiri

Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.