Försäkrning

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

15 aug 2015 15:43
Försäkrning
Vilket försäkringsbolag kan rekommenderas?
25 aug 2015 14:03
Försäkrning
Vi köpte vår linjett 32 för två år sedan. Valde då mellan Sv Sjö och Pantaenius. Valet föll på Pantaenius av det skälet att man ersatte, med nytt, utan åldersavdrag. Sv sjö var några hundra lappar billigare. Men då båten var ett oprövat kort, tänkte vi att händer det nått så får vi i vart fall nytt. När man haft sin båt och känner den kanske man gör en annan prioritering. Sv Sjö har nu dessutom förändrat sin försäkring
Kjell Björklund
6 apr 2018 09:16
Försäkrning
För några år sedan deltog jag i ett möte på Staffans kontor där Pantaenius informerade om sin försäkring. Eftersom vi har välbyggda, starka båtar jämfört med viss typer byggda söderöver och jämförelsevis låg skadefrekvens skulle vi få förmånligare villkor än andra. Dessutom vill man ju tro att Linjetter oftast seglas av mer kompetenta seglare än genomsnittet. Häromveckan kom fakturan på försäkringen. Vår båt, en L33, är försäkrad för 1 000 000. Premien förra året var 4 800, i år 6 500. Dvs en höjning med 35%. Jag kontaktade bolaget som förklarade att man under 2017 haft stora utlägg och måste höja. Jag frågade då vad premien skull bli om jag sänkte försäkringsbeloppet till 900 000 och fick svaret att premien skulle bli densamma!! Säljaren nämnde att vi har en fördel i att självrisken vid skada reduceras till 50%, dvs samma som SXK-medlemmar som tecknade samtidigt också fick. Vad jag förstår har vi alltså inga fördelar jämfört med SXK-medlemmen som tecknade samtidigt. Vad andra bolag tar ut för premie med samma villkor vet jag ej men en höjning med 35% smakar inte bra.
Staffan Hugemark
6 apr 2018 18:24
Försäkrning
Kjell, jag kan inte uttala mig om höjningen och vill inte ta Pantaenius i försvar.

När det gäller självriskrabatten hade den tagits bort för SXK-medlemmar som nytecknade försäkring när Linjettförbundet fick den. De som redan hade försäkring hos dem fick inte höjd självrisk. I dagsläget är det, mig veterligen, bara Linjettförbundsmedlemmar som får självriskrabatt hos dem.
4 maj 2018 19:25
Försäkrning
Vi har vår Linjett 35 försäkrad i Trygg Hansa sen 5 - 6 år tillbaka och premien är 3179 kr för försäkringsvärdet 1 milj.
Jag har varje år jämfört med övriga bolag och dom är alltid dyrare.
Trygg Hansa vänder sig till båtägare 60+ med riktiga båtar och få skador.
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.