El ombord
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
El ombord
Planerar att kompletera befintligt förbrukningsbatteri med ett nytt, d.v.s. de skall parallellkopplas.är det någon som vet om det är något problem med att blanda "gamla" (ca 3 år) med nya batterier?
El ombord
Generellt brukar man inte rekommendera att blanda batterier av olika årgångar. Dom ortodoxa hävdar tom att man inte ska blanda batterier av olika batchar...Det problem som kan uppstå är att om du parallellkopplar ett nytt batteri med ett gammalt så kommer det nya batteriet belastas av det gamla.
Om det bara är ett batteri som sitter i "banken" i dag och det är 3 år gammalt skulle jag rekommendera att du byter det gamla batteriet också. Se även till att dom nya batterierna är av samma fabrikat och modell.
Tudor har en rätt bra batteriskola, Tudors elskola.pdf jag bifogar den..
El ombord
Vi planerar att flytta batterierna och laddare till akterutrymmet.Där tänker vi även att ansluta landströmmen.
Finns det några nackdelar med detta?
El ombord
HejJag har hört att på dom nyare båtarna används samtliga batterier som förbrukare, med något relä som slår ifrån när strömmen understiger tex 11,?. Då skall det tydligen fortfarande gå att starta motorn för laddning.
Någon som vet?
Med vänlig hälsning Lasse
El ombord
Har just ett lämpligt relä till salu enligt annons.Hälsningar
El ombord
Om man ska göra ny installation av el, vad gäller generator-batteri delen kan jag rekommenderar Cteks DC-DC laddarare Ctek D250S dual. Den kostar strax under 2000 kr. Den klarar av att ge förbrukningsbatteriet optimal spänning vid laddning fr generator, men är också en MPPT regulator vid laddning fr solcell. Jag har nu provat den i två säsonger med mycket gott resultat. Vi har en 35 A generator och ca 50 W solceller. Jag har två förbrukningsbatterier och ett motorbatteri.El ombord
Vi har installerat litiumbatterier från LIME-Power i vår 35:a. 100 kg lättare och strömbristen ett minne blott. Rekommenderas!El ombord
Har köpt en 33a (2002a) förra året, jag fick inte med något elschema med till båten.Är det någon som kan bistå med ett dylikt?
Visar inlägg 1 till 8 av 8 totalt.
Svenska
English