230 Volt i båten
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
230 Volt i båten
Tips och egna erfarenheter.De vanligaste sätten att ha 230V i båten är antingen:
a) Landström via eluttag på bryggan
b) Generera egen via en "inverter" 12 VDC till 230 VAC
Att skaffa sig elkraft via kabel från land är det vanligaste sättet i dag. Jag skall inte gå så djupt in i detta tema denna gång men det finns en hel del faror med en landförbindelse. Jag vill återkomma till detta i en senare artikel.
Denna lilla spalt gäller de erfarenheter vi skaffat oss genom att via en inverter (omformare) skapa vår egen 230 V.
Varför skaffa denna pryl ??
I vårt fall var det för att kunna ha dator ombord för sjökortsprogram, skicka e-post, mm.
På marknaden finns i dag relativt billiga komponenter att köpa. Jag diskuterade rätt ingående med olika fabrikanter om nyttan / eller onyttan med att skaffa den dyrare modellen med ren sinusvåg eller den billigare varianten med "fyrkantvåg".
Man får tänka på två störningar som kan uppstå. Dels på de apparater som Du vill ansluta till ditt 230V-system, dels de störningar som kan genereras "bakåt" i Ditt 12 V normala system i båten.
Energikällan är i båda fallen dina batterier som oftast består av 2-3 st 12V-batterier.
Om vi först tittar på de apparater som Du vill ansluta till 230V- kretsen.
Vill Du endast titta på TV eller ladda rakapparaten eller tandborsten kan Du välja den billiga varianten.
Vill Du ansluta en dator tag den dyrare med sinusformad 230 Volt växelspänning ut.
Vid anslutning av dator, använder Du det normala nätaggregatet som följer med datorn (lap-toppen). Risken som kan uppstå om Du väljer den billiga varianten (fyrkantvåg) är att nätaggregatet kan bli onödigt varmt eller rent av överhettas. En del av "ripplet" som nätaggregatet då genererar kan också vara skadligt för datorn.
Den andra risken är de störningar som invertern orsakar på ditt 12 VDC-system i båten. Det gör ingen skada på belysning, motor, kylskåp etc. Däremot kan känslig elektronik ta skada tex. Navigationsinstrumenten och GPS- mottagaren.
Vad är det då för störningar?? Enklaste sättet att beskriva detta på är att koppla om radiomottagaren till mellanvåg, kortvåg eller långvåg då invertern är påkopplad. Normalt använder vi oss inte av dessa frekvenser men för detta test hör vi tydligt "brus" i radion.
Det härrör från en högfrekvent överton som invertern genererar bakåt då den "klipper sönder" likspänningen i små små bitar för att sedan sortera dem i stora och små bitar respektive att invertera dem = polvända dem för att få fram en växelspänning.
För att reducera dessa störningar bakåt kommer jag att installera ett "filter" för invertern även om vi under denna säsong inte har drabbats av några problem. Jag letar f.n. efter ett sådant men har ännu inte hittat något. Har någon möjligen ett tips på detta är det välkommet.
Vi installerade i Sagittarius en inverter med maxeffekten 200 Watt med ren sinusvåg ut från Awimex i Simrishamn. Den hade ett pris om 2900:- Skall man ha en större stiger priset ganska kraftigt. Tänk också på att Du suger ur dina batterier.
Som jämförelse kostar en inverter med fyrkantvåg ut och effekten 150 Watt: 740:-
<B>OBS !!!<B>
Kom ihåg att 230 Volt i båten är en livsfarlig spänning och skall installeras av de som är kunniga på området. är Du osäker på Dina färdigheter inom detta skall Du anlita de som behärskar detta.
Många fabrikanter av dessa invertrar med fyrkantvåg på 230 Volt -sidan skriver i sina broschyrer att de kan användas för " TV, dator, micro, hårtork och borrmaskiner".
Jag vill dock avråda att använda denna typ av inverter för datoranslutning.
Att kunna ha datorn på utan att vara låst till dess egna begränsade batteriresurser var ett lyft för oss då vi under denna säsong laborerat rätt mycket med sjökortsprogrammen "C.MAP" och FUGAWI. Det tar lite tid att lära sig alla finesserna. Det är dessutom mycket trevligare att göra detta i båten "live" då även de övriga instrumenten ger information ( GPS och Nav-instrumenten).
Det blev lite tekniskt det här men hör gärna av Er via mail eller till den kommande hemsidan där vi kan diskutera vidare.
Detta tips kommer från Linjett bulletinen, nr 2, 2001, Torbjörn Lindmark
230 Volt i båten
För den som inte vill ha en starkströmsinstallation i båten men ändå använda t ex PC kan jag rekommendera följande recept.Skaffa en 12-voltsadapter med cigarettändarkontakt till din laptop. Finns för alla (de flesta?) fabrikat på marknaden. Denna omvandlar strömmen till rätt spänning utan förluster. Och ett uttag för cigarett-tändare har du ju ändå vid navigationsplatsen, eller hur? Avgörande för strömförbukningen är sedan inställningar för hårddisk och skärmsläckare. Se till att de vilar sig och slocknar så ofta det bara går!
Sen måste du ha en solpanel som bör lämna minst 30 watt och helst sitta monterad på en stolpe i aktern så att du kan vinkla den både horisontellt och vertikalt mot solen (ja, du får sätta väckarklockan på ringning till soluppgången...). Detta ger omkring 50 procent bättre effekt än att sätta den på luckgaraget i skuggan under bommen.
Sen ska du parallellkoppla alla dina batterier för att dels utnyttja all laddning till 100 procent och dels för att de tillsammans kan ge mer levererad effekt än om du skiljer dem åt (1+1=3). Risken att inte kunna starta sjunker också om du har två eller tre batterier kopplade parallellt. Startmotorn behöver nämligen inte mycket volt utan många ampère. Ju fler batterier desto mer ampère.
Denna rekommendation kräver dock att alla dina batterier har samma kvalitet eftersom det sämsta annars drar ned de andra till sin egen nivå.
Om du måste ha en strömförbrukare på under natten, eller när du lämnar båten, får du också skaffa en batterivakt som kopplar bort förbrukaren när spänningen sjunker under ett givet värde.
Med två eller tre batterier parallellkopplade kan du strunta i laddningsregulatorn från solpanelen. Tumregeln är att denna inte behövs när laddningen understiger 25W och batteriet har 100 ampèretimmars kapacitet. Två 75Ah-batterier räcker då till en 40W solpanel. Då kan du få ut 18 volt från din solpanel i stället för 14,2.
För säkerhets skull ska du kanske ändå koppla in en regulator när du lämnar båten mer än en vecka, särskilt på försommaren när solen skiner många timmar per dygn med en bra vinkel. Men på semestern är det riskfritt eftersom du hela tiden förbrukar ström.
Dessa tips är inte helt okontroversiella har jag förstått. Jag har emellertid bara goda erfarenheter sedan 5 år tillbaka i min Linjett 30. Med tre batterier parallellkopplade och en 30W-panel på rufftaket klarar jag mig galant genom en Augustimånesegling från fredag kväll till söndag morgon. Då har jag GPS, VHF och laptop igång kontinuerligt (där skärmen inte får slockna), lanternor i åtskilliga timmar, radio och belysning. Enligt min digitala voltmeter har jag varit nere i 11,5 volt när jag startar motorn efter att ha gått i mål. Men med 225 ampèretimmar i ryggen snurrar min Yanmar YSB8 ändå igång på 3 sekunder, som vanligt. Och det är faktiskt ingen överdrift!
Min laptop (366Mhz) drar mellan 1 och 3 ampère, vilket är lika mycket (eller litet?) som en modern bilradio med 4x40W musikeffekt behöver. Om jag kör CD-spelaren och krämar på lite kan jag få upp radion i 5 ampères förbrukning! Lika mycket som Wallasvärmaren behöver i startläget! Gamla bilradioapparater drog betydligt mindre...
Anders Egerö
Sambal
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.
Svenska
English