Montering Litium batterier

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Sten-Åke Kjellberg
28 dec 2025 17:21
Montering Litium batterier
Fins det någon som monterat litium batterier till förbrukningsbatterierna, funderar på att byta ut mina AGM batterier till litium.
Har tänkt koppla 220 v laddaren till startbatteriet och Victron DC/DC laddare mellanstart och förbrukning samt solcell direkt till förbrukningsbanken också denna med Victron MPPT regulator.
Vad behöver ändras i befintligt system i övrigt?
Erik Berg
2 jan 2026 17:38
sv: Montering Litium batterier

Fins det någon som monterat litium batterier till förbrukningsbatterierna, funderar på att byta ut mina AGM batterier till litium.
Har tänkt koppla 220 v laddaren till startbatteriet och Victron DC/DC laddare mellanstart och förbrukning samt solcell direkt till förbrukningsbanken också denna med Victron MPPT regulator.

Sten-Åke

jeg tenker i samme baner... men tenker å støtte meg på et velrenomert firma. Det bør gjøres profft. Men jeg vet at dynamo og dimmensjoner på kabler blir viktig. Om jeg går for dette i 2026 skal jeg oppdatere...
Sven-Åke o Kari Svensson
31 jan 2026 19:59
sv: Montering Litium batterier

Sten-Åke

Du ska investera i ett par säkringar som ansluts mellan respektive batteri och huvudströmbrytarna (om du inte har säkringar sedan tidigare - det är inte förrän på senare år som Rosättra installerat säkringar som standardinstallation). Till LFP-batteriet ska det helst vara en "klass T-säkring".

//Sven-Åke
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.